Keď som sa počas materskej dovolenky začala rozhliadať po priestore pre naše vysnívané bývanie, rozšírenie portfólia nášho ateliéru o realitné služby prišlo úplne prirodzene. Svet realít ma fascinoval odjakživa. Možno práve preto, že má tak blízko k architektúre. Väčšina našich projektov súvisí s bývaním. Na rôzne formy bývania sme sa za tie roky stali odborníkmi.
Moja romantická predstava o práci realitného makléra však natrafila na zvláštnu realitu života predávajúcich / prenajímajúcich, či už súkromných osôb, alebo dokonca aj samotných realitných maklérov.
Denno-denne sa totiž stretávam s tým, že si ľudia nafotia a zverejnia neskutočný neporiadok, v ktorom doma žijú, v dobrej viere, že sa ich bývanie niekomu zapáči. Prejde niekoľko dní, týždňov, nik sa na inzerát neozýva. Znížia cenu a opäť sa nič nestane. Napriek tomu, že dnes je doba, kedy sa predá takmer hocičo.
Častokrát pritom ide o krásne a perspektívne nehnuteľnosti, ktorým by stačil malý zásah a zmenili by sa na nepoznanie. Avšak nie každý má v sebe cit, ako priestor pripraviť a nafotiť tak, aby bol všeobecne ľúbivý, a teda páčil sa čo najviac ľuďom. Pretože, ak chceme svoju nehnuteľnosť dobre a rýchlo predať, je nevyhnutné skôr, ako s ňou vyjdeme na trh, dať si trochu námahy a upraviť ju tak, aby pre potenciálnych kupujúcich vyzerala naozaj lákavo.
To, čo mnohokrát ostáva doma po každodennom rannom zhone, naozaj nikoho nezaujíma. Rozhádzané postele, kuchynská linka založená riadmi, rozliatym mliekom a zvyškami raňajok, ponožky pohodené pri posteli ešte od večera, či rozsypané granule okolo misiek domácich miláčikov. O kúpeľniach a toaletách radšej ani nehovoriac…
Keď chcete dobre zhodnotiť svoju nehnuteľnosť, skôr ako kohokoľvek pozvete na návštevu (makléra, či záujemcov), základ je nehnuteľnosť vopred dobre pripraviť. Prvý dojem sa totiž nedá urobiť na druhý, či ďalší pokus. Je to, ako keď idete na rande prvý raz s niekým, na kom vám veľmi záleží. Zrejme sa chcete ukázať v tom najlepšom svetle. Osprchujete sa, dáte si čisté šaty, učešete sa a tak ďalej… Rovnako je potrebné pripraviť na prvé rande aj vašu nehnuteľnosť.
Technika, ktorá sa zaoberá prípravou nehnuteľností na predaj a ktorá sa, našťastie, stále viac rozširuje už aj u nás, sa nazýva Home staging. Podľa Wikipedie:
Home staging [čítaj Houm stejdžing] je príprava nehnuteľnosti na predaj alebo prenájom a jej profesionálna prezentácia na realitnom trhu. Na rozdiel od interiérového dizajnu, ktorý je zameraný na vlastný domov alebo firemné priestory, home staging sa zameriava na nehnuteľnosti určené na predaj alebo prenájom. Cieľom je zvýšenie atraktivity nehnuteľnosti pre čo najširší okruh potenciálnych záujemcov, a to predovšetkým zladením farebných schém, usporiadaním nábytku, farebne zladených doplnkov, nastavenia osvetlenia a odstránenia všetkých negatívnych elementov, ktoré by potenciálnemu záujemcovi sťažovali predstavu, že by mohol bývať práve tu.
Jedná sa teda nielen o upratanie nehnuteľnosti a našuchorenie vankúšov, ako si mnohí myslia, ale o celkovú marketingovú stratégiu predaja. Home staging má veľký význam nielen v zabývaných priestoroch, ale aj v tých, ktoré sú zatiaľ úplne prázdne. Ak totiž oživíme prázdne miestnosti jednoduchým zariadením, interiér nadobudne úplne iný rozmer a potenciálny kupujúci si v ňom bude vedieť svoj život predstaviť oveľa ľahšie.
Ak hľadáte konkrétnejší návod, ako sa to robiť má, stihnite si zdarma môj eBook kliknutím na túto stránku>>
autori fotografií – Pavol Piroha, Jana Pécsová a ja 🙂